top of page

VŠE DŮLEŽITÉ, CO BYSTE MĚLI VĚDĚT, NEŽ SI VYBERETE LEKTORA

Během minulého roku, kdy jsme seděli doma v karanténě, se spousta z nás rozhodla tento čas využít ke studiu nového jazyka. A jako následek skokově vzrostl i počet lektorů vyučujících přes internet. Což je skvělé! Šetří to čas i peníze jak studentům, tak i lektorům a dává to oběma stranám větší možnost svobody a flexibility.


Ale… vybrat si toho pravého lektora nebylo snadné nikdy, natožpak teď, když je jich všude tolik.


Samotnou mě překvapilo, kolik se toho dá k tomuto tématu napsat a jak je článek nakonec obsáhlý. V tomto článku se podíváme na tyto témata:




1. KDE NAJÍT VHODNÉHO LEKTORA?


Portály pro zprostředkování výuky

Toto je asi nejjednodušší a nejrychlejší cesta. Najdete tady velké množství lektorů pohromadě, stačí jen na jednoho z nich kliknout a i následná komunikace je většinou velmi snadná. Stačí jen napsat, o co konkrétně máte zájem, a kliknout na tlačítko odeslat.


Problémem někdy může být příliš velké množství lektorů a málo informací o nich (například u populární angličtiny). Podle čeho tedy vybírat? Tyto portály nabízejí lektorům možnost vložit fotku, základní údaje a krátký popis své lektorské praxe a stylu výuky. Můžete se tedy proklikat a pročíst desítkami profilů a nebo prostě jen oslovit náhodně vybraného a třeba budete mít štěstí a bude to ten pravý.


Největší portály v česku jsou www.doucuji.eu nebo www.naucim.cz, případně mezinárodní www.italki.com, které doporučuji, jestliže hledáte rodilého mluvčího.


Profily na sociálních sítích

Život na sociálních sítích je stále živější a spousta šikovných lektorů dokázala tohoto trendu využít a vytvořit prostor, kde se snadnou a zábavnou formou můžete každý den něco nového naučit, aniž byste si toho vůbec všimli.


Také co se týče informací o samotném lektorovi a jeho výuce, najdete toho tu mnohem více, než třeba na stránkách portálu. Věci, které lektor denně sdílí, jsou více bezprostřední a autentické. Po prostudování profilu si můžete si udělat docela přesný obrázek o jeho stylu výuky, dynamice, zkušenostech, profesionalitě a tak dále. Jestliže lektora sledujete delší dobu, vybudujete si postupně k němu “virtuální vztah” a pokud se následně rozhodnete pro výuku s ním, už docela přesně víte, “do čeho jdete”.


Jak tyto profily najít? Zkuste vyhledávání klíčových slov - samozřejmě v první řadě název jazyka, který vás zajímá, a pak také slova jako výuka, online, kurz. Inspirovat se také můžete u tohoto příspěvku, kde jsem pro vás shromáždila několik mých oblíbených profilů různých jazyků (angličtina, španělština, portugalština, němčina, italština) + další najdete v komentářích. A taky budu ráda, když se se mnou a ostatními podělíte o své oblíbené profily.


Vlastní webové stránky

Webové stránky představují ucelenou prezentaci všech služeb, které lektor nabízí. Součástí může být například i blog, členská sekce pro studenty, nabídka e-booků a podobně. Cokoliv obsáhlejšího, co se nedá jednoduše sdílet na instagramu.


Webové stránky jednotlivých lektorů není úplně jednoduché objevit. Ty nejpopulárnější můžete najít pomocí google vyhledávače a k těm ostatním se opět dostanete přes profily na sociálních sítích.


Vlastní webovky vyžadují spoustu práce navíc a proto je mají většinou jen lektoři, kteří se věnují výuce na plný úvazek a často poskytují i další služby, než jen výuku online (například vlastní kurzy, výuková video, ebooky), a proto potřebují virtuální prostor, kde by vše nabídli přehledně a pohromadě.

Jestliže lektor vlastní webové stránky nemá, v žádném případě to neznamená, že neposkytuje profesionální a kvalitní výuku. Znám spoustu lektorů, kteří se výuce věnují na poloviční úvazek nebo “jen” jako hobby a mohla bych je 100% doporučit


Teď už jste svého potenciálního lektora našli. Jak ale zjistíte, že je to ten pravý pro vás?


2. POŽÁDEJTE O UKÁZKOVOU LEKCI ZDARMA


Ať už si lektora najdete kdekoliv, nebojte se ho požádat o ukázkovou lekci zdarma.


Nemusí to v žádném případě být (a ani většinou nebývá) plnohodnotná výuková lekce, ale bohatě stačí 20 nebo 30 minut, abyste přinejmenším zjistili, jestli vám lektor sedí jako člověk.


V dnešní době online výuky je počet lektorů mnohem větší než v minulosti a proto každý profesionální lektor pochopí, že si chcete být jisti do čeho se chystáte investovat své finance, a nebude mít problém vám ukázkovou lekci zdarma poskytnout. Zeptejte se ho na tuto možnost, i když ji explicitně ve svém profilu nenabízí.


Za pár desítek minut pravděpodobně nepoznáte dopodrobna styl výuky lektora, ale určitě si můžete udělat představu o věcech jako dochvilnost, organizační schopnosti, připravenost na hodinu a v neposlední řadě zjistíte, jestli vám lektor sedí povahově.



A když už máte úvodní lekci domluvenou...


3. ...PTEJTE SE NA VŠE, CO VÁS ZAJÍMÁ


Teď nemyslím jen organizační a technické věci, jako kdy, jak a za kolik budou hodiny probíhat, ale i například to, jaké má lektor vzdělání a hlavně praxi a zkušenosti.


Chápu, že většině studentů je hloupé vyzvídat hned ze začátku, kde a jak se lektor jazyk naučil, ale znovu opakuji, že vy jste zákazníci, kteří si chystají koupit určitý produkt a tak máte právo se zeptat na tyto zcela základní informace.


Já ze svého pohledu lektora musím říct, že tyto otázky moc často nedostávám, ale když se studenti zeptají, dělá mi to naopak radost a jsem ráda, že můžu učit někoho, komu opravdu záleží na kvalitě vzdělání a není mu lhostejné, kdo k němu bude z obrazovky hodinu mluvit.


Po skončení ukázkové lekce by na vás lektor určitě neměl tlačit a nutit vás k okamžitému rozhodnutí nebo vás rovnou vmanipulovat do pokračování výuky. Jestliže tak učiní, bude pravděpodobně podobné praktiky používat i v průběhu samotné výuky a to nechcete. V ideálním případě vám nechá prostor na rozmyšlenou a ujistí se, že máte jeho kontakt, kam mu v případě zájmu o výuku napíšete.


4. CO BYSTE MĚLI U DOBRÉHO LEKTORA NAJÍT?


V této části se zaměřím na důležité věci i drobnosti, které by podle mě měl dobrý profesionální lektor splňovat. Následující řádky pramení čistě z mé osobní zkušenosti - jak ze strany studenta, tak ze strany vyučujícího.


Pobyt v dané zemi

Univerzitní titul je fajn, ale co je klíčové pro kvalitní výuku je, že lektor by měl určitě strávit delší dobu v dané zemi.


Alternativou je mít partnera, který je rodilý mluvčí daného jazyka. Lektor je tak v kontaktu s jazykem denně, a běžné (hovorové) výrazy a jejich použití v praxi

bude mít skvěle osvojené.


Připravenost na hodinu

Nejhorší je, když se vás lektor zeptá: “Tak co byste dnes chtěl/a v hodině probírat?” případně vaří z vody a celou hodinu jen konverzujete na téma, co jste dělali o víkendu. Tohle je fajn, pokud je vaším cílem pouze procvičování konverzace a také je to přijatelné v první hodině, kdy lektor zjišťuje vaše znalosti gramatiky a slovní zásoby, případně také vaše záliby. Na následující hodinu by už ale měl mít připravené výukové materiály na základě toho, co v úvodní hodině zjistil a/nebo na čem jste se společně domluvili.


Různorodost materiálů

Výuky striktně podle učebnic jsme si užili dost ve škole a sami jste si pak určitě ověřili, že většina informací z učebnic stejně v praxi moc využitelná není. V žádném případě neříkám, že učebnice jsou špatné - já sama ve svých hodinách používám svou oblíbenou učebnici k vysvětlení gramatiky. Moji studenti se tak mají možnost kdykoliv k probírané látce vrátit a mají přehled o tom, co už jsme probrali a co nás čeká dál.


V dnešní době internetu je však dostupné obrovské množství dalších materiálů a online nástrojů, které je škoda nevyužít. Ať už se jedná o články, videa, podcasty, online hry a nebo třeba si výuku zpestřit společným “nakupováním” na italské/francouzské/španělské stránce Ikey.


Nejenže vás jako studenta bude výuka mnohem víc bavit, ale hlavně se setkáte přímo v praxi s reálnou podobou jazyka, která je dost odlišná od té z učebnice.


Flexibilita

Stylů výuky existuje několik a dobrý lektor by se měl umět přizpůsobit tomu, co vyhovuje studentovi. Já osobně všem studentům na začátku říkám, že prvních pár hodin bude oťukávacích, při kterých postupně společně najdeme ten nejlepší systém. Některým studentům vyhovuje spíše systematická výuka gramatiky, cvičení a hodně opakování, jiní se zase u učebnice nudí a preferují spíše konverzací a z ní spontánně vyplývající gramatické jevy.


Určitě se nebojte lektorovi říct, co vám vyhovuje a co ne. Jestli byste rádi zrychlili či více opakovali, že vám učebnice moc nevyhovuje a raději byste pracovali s materiály z praxe atd. Dobrý lektor nebude mít problém se vám přizpůsobit a vytvořit pro vás hodiny tak, aby vás i jeho bavily.


Technická připravenost

Určité situace jsou samozřejmě nevyhnutelné - když kvůli bouřce vypadne internet nebo někdo nečekaně zazvoní u dveří. S tím je třeba občas počítat na straně vyučujícího i studenta.


Lektor by ale měl zajistit, aby z jeho strany po technické stránce byla hodina pro studenta co nejpříjemnější. Co to znamená v praxi? Především:



- relativně tiché prostředí bez rušivých hluků v pozadí;

- stabilní internet a případná záloha, kdyby hlavní zdroj nefungoval;

- kvalitní vybavení (především mikrofon, který zajistí dostatečnou kvalitu audia);

- lektor by měl mít vše potřebné po ruce a neodbíhat během hodiny;

- dochvilnost - výjimečně se může stát, že se lektor zpozdí, ale jestli na něho každou hodinu čekáte, byť i jen 5 minut, je to znak neprofesionality.




Výše uvedené body berte, prosím, shovívavě. Z vlastní zkušenosti vím, že někdy se můžete snažit sebevíc, ale určité věci neovlivníte. Například, když 30 sekund před začátkem lekce zazvoní pošťák nebo soused si ve čtvrtek ráno vzpomene, že musí nutně posekat trávník. Když se ale lektor každou druhou hodinu zpozdí, často mu vypadává spojení a párkrát za lekci si odskočí, narušuje to přirozené plynutí hodiny, snižuje efektivnost a student je po pár lekcích otrávený.


5. CO KDYŽ JSEM UŽ S VÝUKOU ZAČAL/A A LEKTOR MI NEVYHOVUJE?


Nakonec přidávám i pár řádků k tématu, které je ve vztahu lektor-student tak trochu citlivé.


Ať už se rozhodnete výuku s lektorem ukončit či přerušit z jakéhokoliv důvodu, prosím, dejte mu o tom vědět. I lektor je jen obyčejný člověk, který si dopředu potřebuje naplánovat svou práci, ať už se jedná o časové vytížení nebo předpokládaný výdělek. Je dost nepříjemné, když vám student řekne, že se po dovolené ozve, vy si pro něj dva tři týdny blokujete místo v diáři, a student se neozve už nikdy.


A jak výuku ukončit? V ideálním případě dejte svému lektorovi konstruktivně vědět, proč nejste s jeho výukou spokojení a chcete ji ukončit. Pro většinu lektorů, kteří umí pracovat s kritikou, je to cenná zpětná vazba, se kterou mohou do budoucna pracovat a zlepšovat se pro studenty, kteří přijdou pro vás.


Na druhou stranu chápu, že takové věci se neříkají/nepíší jednoduše a často se chcete vyhnout nepříjemné situaci pro vás i pro lektora. V takovém případě oznámení o ukončení výuky doplňte nějakým obecnějším důvodem, který “nikomu neublíží”. Ale prosím, ozvěte se mu :)



Na závěr přidávám jen postřeh z vlastní zkušenosti: nenechte špatného lektora, aby vás připravil o motivaci ke studiu jazyka, najděte si lepšího!




bottom of page